الامام المهدی
بر خلاف آنچه بعضی از ناآگاهان تصور میکنند اعتقاد به قیام مهدی (ع) و حکومت جهانی او مخصوص شیعه و پیروان مکتب اهل بیت (ع) نیست، بلکه تمام فرق اسلامی بدون استثناء ظهور مردی از دودمان پیامبر را در آخر زمان به نام مهدی که دنیا را پر از عدل و داد میکند پذیرفتهاند، و روایات آن را در کتب خود از پیامبر اکرم (ص) نقل کردهاند.کتابهای فراوانی در این زمینه به وسیله دانشمندان اهل سنت و علمای شیعه نگاشته شده است که به قسمتی از آن در بحثهای آینده شاره میشود.این روایات متواتر و قطعی است که همه محققان اسلامی - صرف نظر از مذهب خاص خود - آن را پذیرفتهاند، تنها عده محدودی مانند «ابن خلدون» و «احمد امین مصری» در صدور این روایات از پیامبر تردید کردهاند، و قرائنی در دست داریم که انگیره آنها از این کار ضعف روایات نبوده بلکه شاید فکر میکردند که روایات مربوط به قیام مهدی مشتمل بر خارق عاداتی است که به سادگی نمیتوانند آن را باورکنند.این در حالی است که متعصبترین فرق اسلامی یعنی «وهابیها» نیز آن را پذیرفته و به متواتر بودن احادیث آن اعتراف کردهاند.شاهد این مدعا بیانیهای است که چند سال قبل از طرف رابطه العالم الاسلامی که شدیداً زیر نفوذ وهابیان و دولت سعودی است، در پاسخ سؤالی که از آنها درباره ظهور حضرت مهدی شده بود صادر گردید.این بیانیه در پاسخ یکی از اهالی «کنیا» به نام «ابو محمد» و به امضای دبیر کل «رابطة العالم الاسلامی» «محمد صالح القزاز» بود، در این بیانیه آمده است که:«ابن تیمیه» مؤسس مذهب وهابیان احادیث مربوط به مهدی (ع) را نیز پذیرفته است سپس به رسالهای که پنج تن از علمای معروف حجاز در این زمینه تهیه کردهاند میپردازد:در قسمتی از این رساله میخوانیم:«به هنگام ظهور فساد در جهان و نشر کفر و ظلم، خداوند جهان رابه وسیله «مهدی» پر از عدل و داد میکند آنگونه که از ظلم و ستم پر شده است، او آخرین خلیفه راشدین دوازده گانه است که پیامبر طبق کتب صحاح ازآن خبر داده است....احادیث مربوط به مهدی را بسیار از صحابه پیامبر (ص) نقل کردهاند از جمله عثمان بن عفان، علی بن ابی طالب، طلحه بن عبیدالله، عبدالرحمن بن عوف، عبدالله بن عباس، عماربن یاسر، عبدالله بن مسعود، ابوسعید خدری، ثوبان، قرة بن ایاس مزنی، عبدالله بن حارث، ابوهریره، خذیفه بن یمان، جابر بن عبدالله، ابوامامه، جابربن ماجد، عبدالله بن عمر، انس بن مالک، عمران بن حصین و ام سلمه.اینها بیست نفر از کسانی هستند که روایات مهدی را نقل کردهاند، افراد زیاد دیگری غیر آنها نیز وجود دارند.سخنان فراوانی نیز از خود صحابه درباره ظهور مهدی نقل شده است که آنها را نیز میتوان در ردیف روایت پیامبر شمرد، زیرا این مساله از مسائلی نیست که بتوان با اجتهاد پیرامون آن سخن گفت (بنابراین صحابه این مطالب را از پیامبر شنیدهاند).سپس میافزاید: این دو مطلب (روایات پیامبر (ص) و روایت صحابه که در اینجا در حکم حدیث است) در بسیاری از متون معروف اسلامی و کتب اصلی حدیث اعم از «سنن» و «معاجم»و «مسانید» آمده است.از جمله سنن ابی داود، سنن ترمذی، ابن ماجد، ابن عمرو، مسند احمد، و ابن لیلی، و بزاز، و صحیح حاکم، و معاجم طبرانی، و دار قطنی و ابونعیم، و خطیب بغدادی و ابن عساکر و غیر آنان.سپس میافزاید: این مطلب آن اندازه اهمیت دارد که بعضی از دانشمندان اسلامی کتابهای مخصوص در زمینه اخبار مهدی تالیف کردهاند از جمله ابو نعیم اصفهانی،«در اخبار المهدی»، «ابن حجر هیثمی» در «القول المختصر فی علامات المهدی»،«شوکانی»در «التوضیح فی تواتر، جاء فی المنتظر و الرجال و المسیح»و «ادریس عراقی مغربی» در کتاب «المهدی»و ابو العباس ابن «عبدالمومن المغربی» در کتاب «الوهم المکنون فی الرد علی بن خلدون».بعد از اضافه میکند: گروهی از دانشمندان بزرگ اسلام از قدیم و جدید در نوشتههای خود تصریح کردهاند که احادیث درباره مهدی در حد تواتر است (و به همین دلیل قابل انکار نیست).از جمله از «سخاوی» در کتاب «فتح المغیث» محمد بن احمد سفاوینی در کتاب «شرح العقیده» و ابوالحسن الابری، در کتاب «مناقب الشافعی» و ابن تیمیه در کتاب فتاوایش، و سیوطی در «الحاوی»و ادریس عراقی در کتاب خود و شوکانی در «التوضیح» و محمد جعفر کنانی «نظم التنامر».و در پایان این بحث میگوید: تنها «ابن خلدون» است که خواسته احادیث مهدی را مورد ایراد قرار دهد، ولی بزرگان دین و دانشمندان اسلام گفتار او را رد کردهاند، و بعضی مانند «ابن عبدالمؤمن» کتاب ویژهای در رد او نوشتهاند.کوتاه سخن اینکه حافظان حدیث و بزرگان دین تصریح کردهاند که احادیث مهدی مشتمل بر احادیث صحیح و حسن است و در مجموع متواتر میباشد.و در پایان چنین نتیجه میگیرد:«بنابراین اعتقاد به ظهور مهدی بر هر مسلمانی واجب است، واین جزء عقائد اهل سنت و جماعت است، و هیچکس جز افراد نادان و بیخبر یا بدعتگذار آن را انکار نمیکنند.اشاره به این نکته نیز لازم است که به اعتقاد گروهی از محققین، اعتقاد به وجود مهدی منحصر به مسلمانان نیست، بلکه سایر پیروان مذاهب نیز همواره در انتظار مصلحی بزگ برای جهان هستند، و در منابع مختلف آنها این معنی یادآوری شده است، و شرح حال بیشتر آنراباید در کتبی که درباره ظهور مهدی نوشته شده است مطالعه کرد.
جنبش سایبری سفیران موعود (عج) - http://safiran-e-mouood.blog.ir